سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کستیک که با عنوان PCOS نیز شناخته می شود، اختلال غدد درون ریز است که در خانم ها در سنین بارورری مشاهده می شود. کیسه های کوچک مملوء از مایع که در تخمدان ها تشکیل می شوند.

• سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با سایر شرایط پزشکی مانند مقاومت به انسولین، دیابت نوع دو، کلسترول و فشار خون بالا و بیماری های قلبی در ارتباط باشد.
  • حدود نیمی از خانم های مبتلا به این سندرم قبل از چهل سالگی، به دیابت نوع دو نیز مبتلا خواهند شد.
  • حدود هفتاد درصد مشکلات باروری و تخمک گذاری خانم ها به دلیل ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد.

بسیاری از خانم ها کیست های کوچکی در تخمدان های خود دارند، این کیست ها کاملا بی ضرر هستند اما می توانند باعث برهم خوردن نظم هورمون ها شوند. خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا شاهد برهم خوردن نظم سیکل قاعدگی، بالا رفتن سطح اندروژن (هورمون جنسی)، رشد موهای زائد، آکنه و چاقی خواهند بود.در صورت بارداری با سندرم تخمدان پلی کیستیک، احتمال بروز عوارض دوران بارداری مانند سقط جنین، دیابت بارداری، بالا رفتن فشار خون بارداری، مسمومیت بارداری و یا زایمان زودرس بیشتر می باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک

با این که علت اصلی بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور قطعی مشخص نیست، اما عواملی مانند التهاب (به میزان کم)، انسولین زیاد و یا ژنتیک دخیل هستند.

ریسک فاکتورها

سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند ارثی و ژنتیکی باشد. افرادی که مادر و یا خواهر مبتلا به این سندرم دارند، بیشتر در معرض ابتلا خواهند بود.

قند، منبع اولیه تامین انرژی بدن است که توسط انسولین ترشح شده از پانکراس، تنظیم می شود. در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین، بدن نمی تواند به خوبی از انسولین استفاده کند. در نتیجه، انسولین بیشتر از نیاز بدن تولید خواهد شد. تولید زیاد انسولین می تواند بر تخمک گذاری تاثیر بگذارد.

بهترین متخصص زنان در اصفهان

عوارض ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک، احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی زیر را افزایش می دهد:

• دیابت نوع دو
  • ناباروری
  • کلسترول بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • بیماری های کبدی
  • چاقی و اضافه وزن

علائم و نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با علائم زیر همراه باشد:

• نامنظم شدن سیکل قاعدگی
  • بالا رفتن سطح اندروژن
  • استرس و اضطراب
  • بالا رفتن فشار خون
  • ناباروری
  • چرب شدن پوست
  • بالا رفتن سطح تری گلیسیرید و کلسترول
  • دیابت نوع دو
  • دردهای لگنی
  • مشکلات وزن

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

تست واحدی برای تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد، اما پزشک با بررسی سوابق پزشک و معایناتی از قبیل معاینه لگنی و یا آزمایش خون و بررسی سطح هورمون ها و تری گلیسیرید می تواند به تشخیص قطعی این سندرم پی ببرد. اولتراسوند نیز به بررسی رحم و تخمدان ها می پردازد.

شما کاربران گرامی  برای دریافت مشاوره و درمان مشکلات خود با  دکتر شهزاد شریف زاده  جراح و متخصص زنان، زایمان، نازایی و جراح  زیبایی زنان در اصفهان  که با ارائه خدمات و تکنیک های بروز در مسائل خدمات مربوط به مسائل و مشکلات جنسی و رفع نواقص و ایرادات ناحیه تناسلی بانوان می پردازد،می توانید با شماره های ۰۹۳۹۲۴۴۷۵۵۱-۰۳۱۳۶۲۰۶۰۹۳ جهت نوبت دهی تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

با این که درمان قطعی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد، اما برخی اقدامات به کنترل علائم کمک می کنند.

نوع درمانی که برای بیمار در نظر گرفته می شود، به تصمیم او برای بارداری در آینده بستگی دارد. هدف از درمان به حداقل رساندن احتمال بروز مشکلات ثانویه مانند بیماری های قلبی و دیابت می باشد.

برخی روش های درمانی موثر عبارتند از:

• مصرف قرص های پیشگیری از بارداری. این قرص ها به تنظیم هورمون ها و تخمک گذاری کمک می کنند.
  • داروهای دیابت. که در صورت لزوم به کنترل علائم بیماری دیابت کمک می کنند.
  • داروهای باروری. در صورتی که بیمار قصد بارداری داشته باشد، داروی کلومیفن و یا ترکیب با متفورمین، تزریق گنادوتروپین ها که شامل هورمون های LH و FSH است، در نظر گرفته می شود.
  • درمان باروری. که می تواند شامل لقاح خارج رحمی (IVF) و یا لقاح داخل رحمی (IUI) باشد.
چسبندگی واژن در کودکان

روش های درمانی جراحی عبارتند از:

• ایجاد حفرات ریز در تخمدان ها با هدف کاهش تولید اندروژن ها
  • برداشتن یکی از تخمدان ها و یا هر دو، که اصطلاحا اوفورکتومی نام دارد.
  • برداشتن بخشی از رحم و یا تمام رحم، که اصطلاحا هیسترکتومی نام دارد.
  • تخلیه مایع درون کیست

مراقبت های لازم جهت بهبود

در کنار اقدامات درمانی گفته شده، تغییر در سبک زندگی می تواند به تسکین علائم کمک کند. رعایت مواردی از قبیل:

• داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، حاوی میوه و سبزیجات تازه
  • اهمیت دادن به ورزش و فعالیت بدنی
  • حفظ وزن بدنی متعادل، به منظور کاهش سطح اندروژن ها و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت
  • کنار گذاشتن سیگار و دخانیات

بارداری و یائسگی

خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا تغییراتی را در خود احساس می کنند. این سندرم می تواند احتمال سقط جنین، دیابت بارداری و یا زایمان زودرس را افزایش دهد.

برخی علائم مانند رشد موهای زائد و یا الگوی ریزش مو می تواند بعد از یائسگی ادامه و تشدید پیدا کند. با بالا رفتن سن، احتمال بروز مشکلات ثانویه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند بیماری های قلبی بیشتر خواهد شد.

در پایان اینکه،

علت اصلی بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور قطعی مشخص نیست، اما تشخیص به موقع این سندرم می تواند به تسکین علائم کمک و احتمال بروز عوارض و مشکلات بعدی را به حداقل برساند. تمامی خانم هایی که از علائم این بیماری رنج می برند، باید با مراجعه به پزشک زنان وزایمان ، نسبت به درمان موثر اقدام کنند.

آخرین دیدگاه‌ها

دو × دو =