info@drsharifzadeh.com

آدرس : اصفهان – چهارباغ بالا – کوچه بهارآزادی – مجتمع بهار – واحد۲۰۲

كيست آندومتريوز چيست؟

آندومتریوز نوعی اختلال دردناک است که در آن، بافتی که به طور معمول در داخل رحم قرار دارد در خارج از رحم رشد می کند. آندومتریوز معمولاً تخمدان ها، لوله های فالوپ و بافت لگن را درگیر می کند و تحت تاثير قرار مى دهد. لازم به ذكر است كه اين پديده نادر است و به ندرت ممكن است در اندام های لگن گسترش یابد.

در اثر آندومتریوز، بافت آندومتر در هر چرخه قاعدگی ضخیم، پاره و دچار خونریزی می شود. اما از آنجا که این بافت راهی برای خارج شدن از بدن ندارد به دام می افتد و تخمدان ها را درگیر می کند، در نتيجه ممکن است کیست هایی به نام آندومتریوما تشکیل شود. در اين وضعيت بافت اطراف تحریک شده و در نهایت بافت اسکار و چسبندگی به وجود مى آيد.

آندومتریوز می تواند باعث درد گاهى شدید خصوصاً در دوره های قاعدگی شود. همچنين مى تواند منجر به مشکلات ناباروری نیز بشود. البته خوشبختانه درمان های مؤثر براى رفع اين مشكل موجود است.

كيست-آندومتريوز-چيست؟

علائم و نشانه هاى آندومتريوز چيست؟

علائم اصلی آندومتریوز درد لگن است که اغلب با دوره هاى قاعدگی همراه است. اگرچه بسیاری از افراد در دوران قاعدگى دردى مشابه به آندومتريوز را تجربه مى كنند اما افراد مبتلا به آندومتریوز دردى بسيار شديدتر و غير معمول تر را توصيف مى كنند.

علائم و نشانه های رایج آندومتریوز شامل موارد زیر است؛

– دوره های دردناک قاعدگى، درد و گرفتگی لگن ممکن است قبل از شروع و چندین روز بعد از دوره قاعدگی به وجود آيد، همچنین ممکن است درد کمر و شکم نيز وجود داشته باشد

•  درد به هنگام مقاربت، در صورت آندومتريوز درد در طول یا بعد از رابطه جنسی شایع است
  • احساس درد به هنگام ادرار يا دفع، تجربه اين علائم در دوره قاعدگى شايع تر است
  • خون ریزی بیش از حد، تجربه خونريزى شديد در دوران قاعدگى و يا بين دوره ها
  • ناباروری، گاهی اوقات آندومتریوز در افرادی که به دنبال درمان نازایی هستند تشخیص داده می شود
انواع اختلالات قاعدگی در زنان

همچنين علائم و نشانه های دیگر شامل خستگی، اسهال، یبوست، نفخ و یا حالت تهوع به خصوص در دوران قاعدگی  باشد.

به خاطر داشته باشيد كه شدت درد لزوماً یک شاخص قابل اعتماد براى تشخيص مرحله اين بيمارى نیست. به طورى كه فرد می تواند آندومتریوز خفیف با درد شدید و يا آندومتریوز پیشرفته با درد کم داشته باشد.

آندومتریوز گاهی اوقات با سایر بيمارى هايى که می تواند باعث درد لگن شود، مانند بیماری التهابی لگن یا کیست تخمدان اشتباه گرفته مى شود. همچنين ممکن است با سندرم روده تحریک پذیر نيز اشتباه گرفته شود.

سندرم روده تحريك پذير شرایطی است که باعث بروز اسهال، یبوست و گرفتگی شکم می شود. اين دو بيمارى گاهى مى توانند همراه يكديگر باشند که اين موضوع می تواند تشخیص را پیچیده کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

توصيه مى شود در صورت بروز علائم و نشانه هایی که نشان دهنده آندومتریوز است به پزشک مراجعه شود.

آندومتریوز می تواند شرایطى چالش برانگیز برای مدیریت باشد. بنابراين تشخیص زودرس، یک تیم پزشکی چند رشته ای و درک درست از بيمارى منجر به مدیریت بهتر علائم بيمارى مى شود.

چه عواملى خطر بروز آندرومتريوز را افزايش مى دهد؟

به طور كلى چندین عامل فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آندومتریوز قرار می دهد، مانند:

• افرادى كه هرگز زایمان نمی کنند
  • افرادى كه در سنين پايين دچار قاعدگى مى شوند
  • افراد داراى چرخه قاعدگى كوتاه مدت، براى مثال ٢٧ روز يا كمتر
  • افرادى كه ديرتر از حد معمول دچار يائسگى مى شوند
  • داشتن سطح استروژن بالا تر از حد نرمال در بدن
  • شاخص توده بدنی پایین در یک یا چند تن از بستگان
  • وجود هرگونه بیماری پزشکی که مانع عبور طبیعی جریان قاعدگی از بدن شود
  • ناهنجاری های دستگاه تناسلی

گفتنى است آندومتریوز معمولاً چند سال پس از شروع قاعدگی بروز می کند. علائم و نشانه های آندومتریوز ممکن است با بارداری به طور موقت بهبود یابد و يا با یائسگی کاملاً از بین برود مگر اینکه داروهاى استروژن مصرف شود.

شما کاربران گرامی  برای دریافت مشاوره و درمان مشکلات خود با  دکتر شهزاد شریف زاده  جراح و متخصص زنان، زایمان، نازایی و جراح  زیبایی زنان در اصفهان  که با ارائه خدمات و تکنیک های بروز در مسائل خدمات مربوط به مسائل و مشکلات جنسی و رفع نواقص و ایرادات ناحیه تناسلی بانوان می پردازد،می توانید با شماره های ۰۹۳۹۲۴۴۷۵۵۱-۰۳۱۳۶۲۰۶۰۹۳ جهت نوبت دهی تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

عوارض و پيامدهاى آندومتريوز

از مهمترين عوارض اين بيمارى مى توان به نابارورى و سرطان تخمدان اشاره كرد.

• نابارورى
چسبندگی رحم چگونه روی می دهد؟

عارضه اصلی آندومتریوز اختلال در باروری است. تقریباً یک سوم تا نیمی از زنان مبتلا به اين بيمارى براى بارداری با مشکل روبرو هستند.

برای حاملگی، یک تخمک باید از تخمدان رها شود و از طریق لوله فالوپ همسایه سفر کند، سپس توسط یک سلول اسپرم بارور شود و خود را به دیواره رحم وصل و شروع به رشد کند. آندومتریوز باعث انسداد لوله شده و از جمع شدن تخم و اسپرم جلوگیری مى کند. اما به نظر می رسد که این شرایط به طور غير مستقیم، مثلاً آسیب رساندن به اسپرم و یا تخمک روی فرايند باروری تأثیر می گذارد.

با این وجود، بسیاری از افراد با آندومتریوز خفیف تا متوسط ​​هنوز هم می توانند باردار شوند. پزشکان بعضی اوقات به افراد مبتلا به آندومتریوز توصیه می کنند که باردارى را به تاخیر نیندازند، زیرا ممکن است با گذشت زمان وضعیت بدتر شود.

•  سرطان

افرادی که مبتلا به آندومتریوز هستند بيشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند اما به طور كلى احتمال بروز اين سرطان در اثر آندومتريوز كم است.

نتيجه گيرى

بيمارى آندومتريوز على رغم علائم دردناك و نگران كننده اي كه دارد، در صورت مراجعه به پزشك و تشخيص به موقع مى تواند بدون خطر و به راحتى درمان شود. همچنين چنانچه پيش تر نيز گفته شد اگر اين بيمارى در مراحل اوليه باشد، فرد مى تواند با صلاح ديد پزشك خود اقدام به باردارى كند.

با تشکر از گروه سایت دکتر شهزاد شریف زاده متخصص زنان در اصفهان

*اگر شما کاربران گرامی ساکن شهر تاریخی و زیبای اصفهان اگر به دنبال بهترین متخصص زنان در اصفهان می گردید ما به شما لینک مربوطه را پیشنهاد می نماییم.

آخرین دیدگاه‌ها